Sunday 25 March 2012

Ciri-Ciri Haiwan Liar Gajah, Harimau, Singa, Monyet, Dan Serigala.





Gajah mempunyai belalai untuk mencari makan. Gajah mempunyai daun telinga yang besar, serta kulit yang tebal dan berkerut. Daun telinga yang besar sering dikibas - kibaskan untuk mengusir haiwan kecil yang mengganggunya. Kulitnya yang berkerut berguna untuk memperluas permukaan tubuh, sehingga mudah menghilangkan panas tubuh. Bulu yang tumbuh pada tubuhnya pendek dan tipis, jadi gajah tidak kepanasan. Haiwan ini mempunyai ciri - ciri yang khusus untuk bertahan hidup dan untuk memenuhi perlu untuk hidupnya.





Harimau merupakan spesies kucing liar yang paling terkenal. Harimau biasanya berbulu kemerahan atau perang berkarat, bulu dadanya berwarna keputihan, "berjambul" putih melilit mukanya, dan belang-belang yang berwarna perang, kelabu atau hitam. Setiap spesies harimau memiliki bentuk dan kepadatan belang yang berlainan dari spesies yang lain. Setiap harimau memiliki corak belang yang unik padanya. Walaupun begitu, ini bukan cara yang biasa digunakan kerana sukarnya merakam corak belang seekor harimau liar. Mungkin sekali belang berfungsi sebagai alat penyamaran untuk membantu harimau menyorokkan diri dalam bayang dan rumput panjang di persekitarannya, sambil menghendap mangsanya. Harimau juga memiliki kaki dan bahu yang amat kuat, yang membolehkannya mengheret mangsa yang lebih berat daripada dirinya. Harimau betina lebih kecil berbanding harimau jantan dalam setiap subspesies. Perbezaan saiz antara harimau jantan dan betina lebih ketara dalam spesies yang lebih besar. Selain itu, harimau jantan lebih luas tapak kaki depannya berbanding harimau betina.





Singa merupakan haiwan  yang hidup dalam kelompok. Biasanya terdiri dari seekor jantan dan banyak betina. Kelompok ini lantas menjaga daerah kekuasaannya. Singa betina jauh lebih aktif dalam berburu, sedangkan Singa jantan lebih santai dan selalu bersikap menunggu dan meminta hasil buruan daripada singa betina, tetapi kelemahan singa ialah tidak bisa memanjat pohon sebagus kucing-kucing besar lainnya.
Singa jantan di tumbuhi bulu tebal disekitar tengkuknya, hal ini lebih menguntungkan untuk melindungi tengkuknya, terutama dalam perkelahian bebas antara kucing besar, yang terkenal dengan selalu menerkam tengkuk untuk melumpuhkan musuhnya.






Monyet adalah binatang yang pintar. Monyet juga mempunyai 2 kaki dan 2 tangan yang panjang untuk bergayut di atas dahan pokok yang tinggi. Monyet juga memiliki rambut atau bulu yang panjang untuk melindungi dironya dari kesujukan dan monyet juga memiliki kelebihan dengan mempunyai ekor yang panjang untuk bergayut. Boleh memanjat pokok dengan pantas. Haiwan ini juga memakan buah – buahan, ikan, daging dan lain – lain.







Serigala adalah haiwan pemburu yang sangat baik. Tapak kaki serigala dewasa sangat besar, seekor serigala hidup dan berburu dalam kelompok. Satu kelompok serigala biasanya terdiri daripada dua serigala atau paling banyak 20 serigala, tergantung pada faktor-faktor seperti habitat dan faktor makanan.
Serigala juga mempunyai lapisan yang tebal untuk melindungi dirinya daripada kesejukan. Haiwan ini juga mempunyai gigi taring juga mempunyai deria penglihatannya sangat tajam pada waktu malam. Serigala adalah haiwan karnivor yang hanya memakan daging.

6 comments:

  1. Bagus penerangan ini.Membolehkan saya membuat kerja dengan mudah.Tolong membuat penerangan yang lain lagi seperti tumbuhan liar.πŸ˜†πŸ€­

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya,memang bagus.saya kagum dengan kamu ni.SyabasπŸ‘πŸ‘

      Delete
  2. Bagus sangat sangat mantulπŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘ tetapi boleh tak buat haiwan lain kalau tak buat pakai tudung pergi keluar

    Saje je lah buat lawakπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  3. Eh yang buat ni lelaki ke perempuan takut perempuan sebab tercakap pakai tudung perempuan memang pakai tudung silap πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  4. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..πŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete